Revenirea la „clasic”: BBC abordează principiul „slow news” şi luptă împotriva ştirilor false

BBC a luat o poziţie fermă împotriva tendinţei de dezinformare care se manifestă online, prin răspândirea ştirilor neverificate, lansând o unitate dedicată de demitizare, amplasată chiar în centrul redacţie sale.

În prezent, din echipă fac parte şase persoane, iar planurile directorului editorial Jamie Angus sunt ca numărul acestora să se dubleze. Echipa se va implica în urmărirea poveștilor care nu sunt verificate sau care sunt deghizate sub formă de știri reale și în crearea unor articole detaliate, cu text și video, care vor fi publicate sub marca Reality Check. Abordarea a fost iniţiată cu ocazia referendumului UE, când ştirile referitoare la Brexit au intoxicat şi speriat cititorii.

Lansarea Reality Check merge mână în mână cu angajamentul asumat recent de către BBC de a genera ceea ce se numește „ştiri lente”. Acest lucru nu presupune o îndepărtare de subiectele de tip breaking news cât, mai degrabă, implicarea mai multor resurse pentru explicarea, în profunzime, a informaţiei scrise şi a înregistrărilor video, alături de date şi informaţii statistice care necesită mai mult timp de procesare pentru a fi transmise în mod coerent.

Abordarea va fi, aşadar, una de tip jurnalistic, editorial, căci nu poţi verifica fapte pe Internet”, spune Angus.

Deşi formatul a fost utilizat inițial pentru a verifica știri interne, BBC l-a extins şi asupra știrilor internaționale, unul dintre subiectele demitizate fiind cel lansat în perioada premergătoare alegerilor din SUA, prin care Donald Trump era girat de Papa. Angus crede că demascarea știrilor false poate oferi BBC un avantaj competitiv şi pe plan internațional, în special în Statele Unite, având în vedere că audiența din SUA se întoarce către BBC News tocmai pentru a găsi răspuns la întrebarea care revine în mintea tuturor: ce consecințe vor exista în restul lumii, pornind de la ceea ce se întâmplă deja acolo?

Pentru a valida demersul jurnalistic, echipa va urmări traficul propriu şi engagement-ul cititorilor, fără a se limita doar la ratele de click. În prezent sunt publicate zilnic pe site o serie de verificări de tip Reality Check, însă, în perspectivă, se vor lansa şi o serie de formate adaptate consumului de informație specific rețelelor sociale. BBC publică, deja, frecvent pe Facebook live video și probabil vor folosi acest instrument pentru a crea şi mai multe programe de Reality Check. Aşadar, Angus mizează, în demersul său, pe calitate, nu pe canitate, declarând că:

„nu suntem adepţii vitezei doar de dragul ei, ci urmărim mai degrabă să curatoriem o ofertă editorială.

Află mai multe…

Foto: sursa