Facebook conduce coaliția împotriva știrilor false. Editorii francezi se confruntă cu surse „contaminate”.

După ce BBC a luat inițiativă proprie prin crearea unui serviciu dedicat pentru depistarea știrilor false, editorii francezi s-au alăturat, la rândul lor, eforturilor Facebook și Google de a lucra împreună pentru a bloca răspândirea de știri false.

Săptămâna trecută, Facebook a dezvăluit planurile sale de a lucra cu opt companii media din Franța, inclusiv Le Monde, Libération și Agence France-Presse, pentru a verifica filtrul de știri semnalate de către utilizatori Facebook, în perioada premergătoare alegerilor, din aprilie și mai. Odată ce un utilizator adaugă un steag unei povești, cel puțin doi dintre partenerii media trebuie să se pună de acord în privința falsului, să găsească link-uri prin care să probeze acest lucru, urmând ca mai apoi Facebook să catalogheze știrea drept falsă și să emită un avertisment utilizatorilor înainte ca aceștia să re-posteze respectiva știre.

Majoritatea dintre cei opt editori sunt de asemenea implicați într-o inițiativă anterioară, înființată și susținută de un ONG britanic, First Draft News și care este sprijinit de Google News Lab. Acest proiect se numește Cross Check (Verificare Încrucișată) și le permite utilizatorilor să trimită întrebări și să adune informații de la 16 parteneri din media franceză.

Facebook a susținut, de asemenea, acest proiect. În timp, acesta ar putea fuziona cu inițiativa celor opt parteneri Facebook, și s-ar putea uni într-un singur canal, potrivit redactorului-șef Le Monde, Michaël Szadkowski.

Toți editorii consideră că aceste colaborări sunt un important pas înainte pentru reducerea avalanșei de știri false, deși unele voci sunt reticente asupra sustenabilității proiectului, pe termen lung. Există chiar și o serie de resentimente în anumite cercuri: „Nu sunt sigur că acest lucru este de ajuns”, a declarat șeful zonei digitale a Liberation, Xavier Grangier, „jurnaliștii au sentimentul că lucrează pentru Facebook și Google gratuit.”

Abordarea platformei sociale este, mai degrabă una bazată pe co-interesare, decât pe constrângere

„Facebook ar putea face o listă neagra cu unele site-uri sau s-ar putea implica financiar în proiectul Cross Check, având în vedere că ziarele nu au atât de mult de resurse și nici bani”, a adăugat Grangier. „Ne încurajează acest instrument pus la dispozitie de Facebook. Vom testa și vom învăța, iar dacă descoperim că e ceva care necesită prea multe resurse, ne vom adresa din nou lor pentu a vedea cum putem recalibra activitatea”, a declarat Gregoire Lemarchand, șeful rețelelor sociale pentru Agence France-Presse. „Nici măcar Facebook nu știe despre cât de multe povești este vorba – ar putea fi marcată o poveste pe zi sau 10.” În centrul atenției tuturor este, însă, preocuparea de a re-aloca resurse pentru acest experiment. Agence France-Presse, spre exemplu, va aloca cinci persoane pentru a supraveghea poveștile puse în evidență pe platforma Facebook, dintre oamenii care erau deja dedicați creării de conținut pentru platformele sociale. Cotidianul financiar Les Echos va aloca trei persoane din zona de producție tipărită și web pentru a răspunde cererilor Facebook și First Draft news initiatives. Patru dintre cei care verifică subiectele, în cadrul Libération, vor fi alocați de asemenea acestui proiect, iar Le Monde implică, la rândul său, o mare echipa de verificare. „Redacțiile din Franța nu sunt în cea mai bună formă. Toată lumea lucrează din greu și, în condițiile astea, trebuie să le ceri să lucreze încă și mai mult”, a declarat redactorul-șef Les Echos digital, Clémence Lemaistre. „Dar noi știm cât de important este să facem parte din acest proiect; este doar o etapă a procesului. Vom testa și vom afla ce funcționează și ne vom adapta resursele în consecință „, a adăugat ea.

Le Monde este probabil cel mai avansat editor în Franța, în efectuarea verificărilor rapide, fiind prolific în propria sa represiune asupra știrilor false și reușind să verifice o bază de 600 de website-uri nesigure. Asta înseamnă că editorul poate fi în măsură să reutilizeze materialele folosite pentru demitizarea articolelor pe care le-a produs deja, ceea ce ar scădea din resursele implicate.

Este greu de estimat, însă, cât de multă atenție necesită Facebook, atâta timp cât se bazează pe utilizatorii care marchează povești. „Noi nu știm cum vor reacționa utilizatorii francezi la instrumentele contra știrilor false de pe Facebook, nici dacă platforma are planuri de a promova acest lucru către utilizatori”, a adăugat Szadkowski, Le Monde. „Am auzit de la partenerii Facebook din S.U.A. că nu au fost atât de multe povești raportate de utilizatorii americani. Așa că vom vedea. ”

„Sperăm că inițiativele Google și Facebook nu sunt doar pentru alegeri, și că, dacă se va întâmpla un atac terorist în următorul an, aici, aceste instrumente vor avea un impact asupra redacțiilor pentru a preveni răspândirea știrilor false în timpul unor astfel de atacuri”, a spus Szadkowski. Lemaistre a reiterat importanța menținerii caracteristicilor și a eforturilor de colaborare dincolo de alegerile din mai. „Perioada alegerilor este o modalitate foarte bună de a începe, deși știrile false nu au început odată cu alegerile. Atmosfera populistă în creștere poate fi simțită peste tot, nu doar Franța, și nu se va opri din a doua zi de după alegeri, indiferent cine câștigă „, a mai spus ea. „Este o luptă foarte lungă, o cale foarte lungă pentru a educa oamenii care au uitat că faptele sunt importante. Iar acest lucru nu poate fi schimbat în două luni „.

Află mai multe…

Foto: sursa